Bruksizm

Bruksizm, czyli zgrzytanie zębami, może wydawać się zwyczajną reakcją na stres, jednak tak naprawdę jest bardzo poważną dolegliwością. Do zgrzytania zębami lub ich zaciskania dochodzi głównie podczas snu i w stresujących sytuacjach. Bruksizm należy zatem do parasomnii, zaburzeń pojawiających się podczas snu.

Bruksizmowi sprzyjają także wady zgryzu i noszenie nieprawidłowej protezy. Zębami zgrzytają najczęściej ludzie młodzi, szczególnie narażeni na stres, problem często rozpoczyna się już w dzieciństwie.

Objawy bruksizmu

Osoby cierpiące na bruksizm mogą być nieświadome istnienia problemu. Do zgrzytania zębami dochodzą objawy, takie jak ból głowy, pleców i uszu, pogorszenie słuchu, a w zaawansowanym stadium dochodzi do zaniku przyzębia.

Skutki zgrzytania zębami

Bruksizm przede wszystkim niszczy zęby. Może przyczyniać się do ich trwałych uszkodzeń, stanów zapalnych dziąseł, powstawania próchnicy, a nawet wypadania zębów. Kolejne niepożądane skutki to napięcie mięśni, niszczenie szkliwa, stawów skroniowo-żuchwowych i powstawanie stanów zapalnych. Konsekwencje znacznie utrudniają spożywanie pokarmów i higienę jamy ustnej. W najgorszym wypadku bruksizm powoduje wstrząs septyczny, zakażenie lub sepsę.

Bruksizm – leczenie

Leczenie bruksizmu zaczyna się zazwyczaj od umieszczania na zębach na czas snu specjalnej szyny. W przypadku niepowodzenia tej metody, znacznie skuteczniejszym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie terapii toksyną botulinową, które powoduje rozluźnienie mięśni. Leczenie może także polegać na zwalczaniu głównej przyczyny bruksizmu, jaką jest stres.

Toksyna botulinowa