Hirsutyzm

Defekt estetyczny, charakteryzujący się nadmiernym owłosieniem u kobiet, określa się w medycynie pojęciem hirsutyzmu. U osób dotkniętych hirsutyzmem pojawiają się włosy typu męskiego mają intensywny kolor, są grube, twarde i szorstkie, a ponadto występują w nietypowych miejscach, takich jak obszar nad ustami, podbródek, kark, szyja, brzuch, uda czy stopy. Hirsutyzm często towarzyszy stanom chorobowym, takim jak otyłość, cukrzyca typu II i nadciśnienie tętnicze. W intensywniejszym przebiegu hirsutyzmu włosom występującym na twarzy towarzyszy trądzik, łojotok, a może pojawić się również łysienie.

Hirsutyzm przyczyny występowania

Wśród najczęstszych przyczyn występowania hirsutyzmu specjaliści wymieniają podwyższony poziom hormonów androgenowych (męskich) oraz niepoprawne funkcjonowanie gruczołów dokrewnych w organizmie.

Hirsutyzm może być również skutkiem chorób ogólnoustrojowych, takich jak zespół policystycznych jajników, choroby nadnerczy, nowotwory, niedoczynność tarczycy, zespół nadnerczowo-płciowy. Może być skutkiem ubocznym przyjmowanych leków.

Ponadto, hirsutyzm może wystąpić dziedzicznie lub też pojawić się u kobiet w okresie ciąży, co jest związane z zaburzeniem gospodarki hormonalnej (w tym przypadku jednak znika po okresie laktacji).

Hirsutyzm leczenie

Hirsutyzm może mieć różne podłoże, dlatego na początku konieczna jest wizyta u lekarza-endokrynologa, który zleci odpowiednie badania oraz wskaże przyczynę występowania choroby. Badanie polega na sprawdzeniu poziomu stężenia hormonów we krwi.

Hirsutyzm można leczyć przy pomocy leków antyandrogenowych, wyrównujących poziom hormonalny. Istnieje również możliwość leczenia operacyjnego.

W przypadku hirsutyzmu na tle genetycznym wyleczenie może nie być możliwe. Pomocne mogą być tu zabiegi kosmetologiczne, takie jak laseroterapia oraz zabiegi elektrolizy, które mają za cel długotrwałe bądź stałe pozbycie się problemu nadmiernej ilości włosów.

Zabiegi przeciwko nadmiernemu owłosieniu w MediArt Clinic

Depilacja laserowa