Łuszcząca się skóra

Łuszczenie się skóry to łuszczenie się jej najbardziej zewnętrznej warstwy – naskórka. To naturalny proces, mający na celu regenerację skóry. Problem stanowi natomiast zwiększona intensywność tego procesu oraz współistnienie innych dolegliwości.

Nadmiernemu łuszczeniu skóry może towarzyszyć ból, swędzenie, szorstkość i uczucie ściągnięcia. Skóra może się łuszczyć na różnych częściach ciała. Najczęściej łuszczeniem objęte są dłonie, twarz i skóra głowy.

Łuszcząca się skóra – przyczyny

Bezpośrednią przyczyną łuszczenia się skóry jest jej nadmierna suchość. Suchość może być z kolei spowodowana brakiem regularnego nawilżania skóry, które jest szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, gdyż skóra jest wrażliwa na niską temperaturę. Tendencje do nadmiernego łuszczenia skóry mogą mieć podłoże genetyczne. Dolegliwość może być objawem groźnej choroby, np. łuszczycy, atopowego zapalenia skóry czy niedoczynności tarczycy. Łuszczący się naskórek jest także problemem osób z niedoborami witamin i przyjmujących niektóre leki.

Łuszcząca się skóra – leczenie

Łuszczenie skóry stanowi defekt estetyczny i między innymi dlatego osoby dotknięte tą dolegliwością zgłaszają się do dermatologa. W niektórych przypadkach skutecznym rozwiązaniem problemu jest wprowadzenie starannej pielęgnacji, czyli regularne nawilżanie specjalnymi kremami lub maściami, stosowanie peelingów złuszczających martwy naskórek i ochrona przed szkodliwymi czynnikami, takimi jak silne promienie słońca, niska temperatura, niektóre środki czyszczące. Jeśli łuszczenie skóry jest związane z chorobą, jego objawy ustępują najczęściej wraz z postępem leczenia.

Peeling chemiczny:

Peeling PQ AGE: