Łysienie całkowite

Wśród rodzajów łysienia całkowitego wyróżnia się wrodzony, całkowity brak owłosienia, czyli chorobę polegającą na tym, że dziecko rodzi się bez włosów na powierzchni całego ciała. W niektórych przypadkach włosy pojawiają się w późniejszym czasie. Wrodzony, częściowy brak owłosienia może przybrać formę rozlaną, która często współistnieje z zaburzeniami rozwojowymi, lub ograniczoną, odnoszącą się wyłącznie do skóry głowy. Kolejny rodzaj – dominujący brak owłosienia, dotyczy całego ciała lub wyłącznie powierzchni skóry głowy i cechuje się wypadaniem włosów we wczesnym wieku. Dodatkowym objawem jest łamliwość paznokci. Wrodzone, słabe owłosienie, związane z zaburzeniami rozwojowymi, polega natomiast na powolnym rozwoju włosów i może dotyczyć skóry głowy lub całego ciała. Łysienie całkowite może być poprzedzone łysieniem plackowatym lub należeć do objawów innej choroby.

Łysienie całkowite – przyczyny

Przyczyny łysienia całkowitego nie zostały do końca zbadane. Jedna z teorii zakłada, że łysienie całkowite jest chorobą autoimmunologiczną. Faktem za tym przemawiającym jest m.in. współwystępowanie łysienia całkowitego z innymi chorobami autoimmunologicznymi. Dominujący brak owłosienia jest choroba dziedziczoną. Wiadomo także, że objawy choroby mogą nasilać się pod wpływem przewlekłego stresu.

Łysienie całkowite – leczenie

Wystąpienie i rozwój łysienia całkowitego nie są możliwe do przewidzenia. Zapobieganie lub wyleczenie łysienia całkowitego jest więc bardzo trudne. Do stosowanych metod należą farmakoterapia i fotochemioterapia. Choroba znacząco wpływa na wygląd cierpiącej na nią osoby, przez co obniża jakość życia.

Lipofilling:

Mezoterapia igłowa: