Oparzenia

Oparzeniami nazywa się uszkodzenia komórek skóry, które zostały spowodowane energią termiczną. Istnieje ryzyko różnych oparzeń, na przykład podczas używania gorącej wody lub urządzeń grzewczych oraz podczas konserwacji maszyn. Ponadto, w silnym sezonie słonecznym, ryzyko oparzeń skóry zwiększa się wraz z występowaniem silnych promieni słonecznych.

Oparzenia skórne dzielą się na trzy etapy w zależności od wielkości obrażeń.

Pierwszy stopień

Łagodne oparzenia, które wystąpiły tylko na naskórku, określa się jako oparzenia pierwszego stopnia. Struktura naskórka jest naruszona, pojawia się uczucie mrowienia. Obrzęk skóry objawia się jej zaczerwienieniem i zazwyczaj występuje tymczasowo, trwa od dwóch do kilku dni. Nie wymaga specjalistycznej opieki. Po tego typu urazie, oznaki takie jak blizny zazwyczaj nie występują.

Drugi stopień

Drugi stopień poparzenia odnosi się do oparzeń, które przeszły przez naskórek i dotarły do ​​skóry właściwej. Charakteryzuje się wyraźnym i silnym bólem, który zwykle występuje po krótkim czasie od oparzeń i wystąpienia pęcherzy. Często zdarza się, że ślady po wyleczeniu ran związanych z oparzeniem pozostają na stałe. Do oparzeń drugiego stopnia może dojść po kontakcie skóry z ogniem lub gorącą wodą.

Trzeci stopień

Oparzenie trzeciego stopnia jest określane jako oparzenie o pełnej grubości. Ten typ oparzeń niszczy zewnętrzną warstwę skóry (naskórek) i całą warstwę pod nią (skórę właściwą).

W większości przypadków oparzenia trzeciego stopnia w pełnej grubości są spowodowane przez:

Ciecz o zwiększonej temperaturze

Kontakt skóry z gorącym przedmiotem przez dłuższy czas

Płomienie z ognia

Źródło elektryczne

Źródło chemiczne

Objawy to:

• Skóra sucha i szorstka
  • Skóra czarna, biała, brązowa lub żółta
  • Obrzęk
  • Brak bólu, ponieważ zakończenia nerwowe zostały zniszczone

Duże, pełne oparzenia trzeciego stopnia goją się powoli i słabo bez pomocy medycznej. Ponieważ naskórek i mieszki włosowe ulegają zniszczeniu, nowa skóra nie będzie rosnąć.

Leczenia oparzeń

Leczenia oparzeń – Stopnia 1

Przy lekkich oparzeniach skórę najpierw schładzamy, następnie suszymy gazą jałową i nakładamy opatrunek. Suchy opatrunek zmieniamy raz dziennie. Nie wolno przekłuwać pojawiających się bąbli. Oparzenia lekkie można potraktować naparem z nagietka, rumianku czy bzu czarnego, działają one bakteriobójczo i regenerująco.

Leczenie oparzeń – Stopnia 2

Przy ciężkich oparzeniach, a do takich należy zakwalifikować oparzenia drugiego stopnia, należy przede wszystkim wezwać pogotowie, usunąć wszelkie części odzieży mające kontakt z miejscem oparzenia. Jeśli nie można założyć opatrunku, z powodu zbyt rozległych oparzeń, chorego należy owinąć w prześcieradło. Skóry nie należy zbyt długo poddawać procesowi chłodzenia.

Leczenie oparzeń – Stopnia 3

Leczenie trzeciego stopnia zalicza się do tak zwanego leczenia szpitalnego, polega ono na podawaniu środków przeciwbólowych, zapobieganiu wystąpienia wstrząsu i niewydolności wielonarządowej, a także wystąpienia zakażenia ran czy sepsy. Czasem niezbędny jest przeszczep skóry.

Zabiegi na blizny po oparzeniach

Często na skutek oparzeń tworzą się blizny, które możemy zlikwidować, stosując odpowiednie kuracje. Do skutecznych zabiegów zaliczamy: laseroterapię, terapię światłem LED, karboksyterapię, peelingi, lipotransfer i inne.

Przed rozpoczęciem leczenia ważne jest zrozumienie, jakie zabiegi laserem można wykonać w przypadku blizn po oparzeniach, a jakich wykonywać nie należy. Eksperci mogą korzystać z leczenia laserem, aby poprawić zaczerwienienie, nierówności, guzy, ucisk lub dyskomfort. Laser nie eliminuje blizn ani nie przywraca skórze wyglądu sprzed urazu.