Pocenie się

Pocenie się to naturalny proces zachodzący w organizmie. Podczas pocenia człowiek wydziela za pomocą gruczołów potowych pot, którego celem jest  utrzymanie stałej temperatury ciała oraz oczyszczenie organizmu z toksyn. Pot wydzielany jest często podczas działania wysokiej temperatury na zewnątrz, aktywności fizycznej bądź stresu – wówczas dochodzi do termoregulacji ciała. Powodem do zmartwień jest natomiast nadmierne pocenie się, które może być objawem chorobowym. Miejsca, w których najczęściej dochodzi do pocenia się, to wnętrze dłoni, pachy i stopy, ale nadpotliwość może też obejmować powierzchnię całego ciała.

Pocenie się – przyczyny występowania nadpotliwości

Nadmierne pocenie się, zwane też hiperhydrozą, występuje u około 1 – 3% populacji i jest objawem nadaktywności gruczołów potowych. Wyróżnia się dwa rodzaje nadpotliwości: nadpotliwość pierwotną, która uwarunkowana jest genetycznie i obejmuje strefy, gdzie gruczołów potowych jest najwięcej, to jest stopy, pachy, dłonie, oraz nadpotliwość wtórną, będącą objawem chorób endokrynologicznych, metabolicznych lub neurologicznych.

Przyczyny wystąpienia nadmiernego pocenia mogą być fizjologiczne, czyli wywołane przez:

• warunki klimatyczne: wysoką temperaturę i dużą wilgotność powietrza,
  • stres,
  • wysiłek fizyczny,
  • spożywanie pikantnych posiłków,
  • otyłość.

Inne przyczyny to te na tle objawowym, związane z chorobami, takimi jak zaburzenia hormonalne, choroby neurologiczne, infekcje lub menopauza.

Pocenie się – leczenie nadpotliwości

Nadmiernemu poceniu się można zapobiec poprzez odpowiednią higienę oraz stosowanie antyperspirantów, niestety nie zawsze jest to wystarczające. W takim wypadku zaleca się elektroterapię wodą, zażywanie leków cholinolitycznych, zabiegi z wykorzystaniem klonidyny lub botoksu bądź też zabiegi chirurgiczne, takie jak liposukcja.

Współczesna medycyna estetyczna proponuje wiele zabiegów przeciwdziałających nadpotliwości, a są to między innymi lifting termiczny, botoks, technologie wykorzystujące fale radiowe i ultradźwięki (np. urządzenie Accent Prime).

Zabiegi polecane na nadmierną potliwość w MediArt Clinic: