Porost włosów

,,Porost włosów” to określenie używane na cykl wzrostu włosa. Dzienne średnie tempo wzrostu włosa wynosi około 0,33 mm, co daje 1 cm na miesiąc. Szybkość porostu włosów uzależniona jest od działania indywidualnego organizmu oraz różnorodnych czynników, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych.

Cykl wzrostu włosa powtarza się od 20 do 30 razy w ciągu życia, co 3 lub 4 lata. Cykl jest podzielony na poszczególne fazy:

• faza anagenowa – faza wzrostu nowego włosa, trwa kilka lat,
  • faza katagenowa – cykl obumierania starego włosa, który trwa od dwóch do trzech tygodni,
  • faza telogenowa – następuje usunięcie starego włosa, a w jego miejscu pojawia się nowo rosnący włos. Ta faza trwa kilka miesięcy.

Porost włosów – nieprawidłowości

Włosy pokrywają całe ciało i pełnią przede wszystkim funkcje ochronne. Włos składa się z cebulki, która osadzona jest w mieszku włosowym, oraz łodygi, zbudowanej głównie z keratyny. Do wnętrza cebulki i mieszka doprowadzona jest brodawka, do której dostarczane są tlen, witaminy i substancje odżywcze. Czynniki wewnętrzne, takie jak niezbilansowana dieta, różnego rodzaju choroby czy zmiany hormonalne wpływają na włos, a także jego porost. Czynniki zewnętrzne, jak na przykład przyjmowane leki, promieniowanie słoneczne, nieprawidłowa pielęgnacja, również nie pozostają obojętne. Porost włosów może być zaburzony przez choroby, takie jak łysienie androgenowe czy plackowate, łupież, choroby ropne i pasożytnicze lub grzybicę.

Porost włosów – leczenie zaburzeń

Nie warto ignorować zmian widocznych na głowie. Nadmierne wypadanie, pojawienie się łupieżu czy swędzenia głowy to znak, że konieczna jest wizyta u specjalisty. Na porost włosów mogą mieć wpływ kosmetyki do skóry głowy oraz włosów, takie jak wcierki czy oleje, na przykład z kozieradki. Dieta ma również duże znaczenie dla kondycji włosów i skóry głowy. Najczęściej polecana w takich wypadkach jest jednak kuracja trychologiczna, która polega na zabiegach mających na celu wzmocnienie skóry głowy i zniwelowanie przyczyny choroby.

Polecane zabiegi w MediArt Clinic

Leczenie łysienia lipofilling