Radiochirurgia

Radiochirurgia to metoda leczenia za pomocą promieniowania jonizującego.

Wyróżnia się dwa rodzaje radioterapii: stereotaktyczną i stereotaktyczną frakcjonowaną. Pierwsza z nich polega na podaniu do zmiany chorobowej jednej dużej dawki promieniowania, natomiast drugi rodzaj radioterapii obejmuje kilka mniejszych dawek. Ilość promieniowania jest odpowiednio dobierana do wielkości i rodzaju zmiany chorobowej.

Radiochirurgia – wskazania

Radioterapia wykorzystywana jest do leczenia guzów nowotworowych. Metodę tę stosuje się najczęściej w przypadku nietypowej lokalizacji guza, jednak ze względu na dużą skuteczność metody, obecnie jest nią zastępowana chemioterapia i leczenie chirurgiczne.  Możliwe jest także łączenie metod. Zabieg jest przeprowadzany w taki sposób, aby zadziałać na guza dużą dawką promieniowania i jednocześnie poddać jego działaniu i uszkodzić jak najmniejszą ilość sąsiadujących ze zmianą tkanek. Radiochirurgią leczy się też białaczkę, a także wywołane przez przerzuty nowotworowe bóle. Inne schorzenia leczone metodą radioterapii to m.in. zwyrodnienie stawów, przykurcz Dupuytrena i choroba Peyroniego.

Zabieg radiochirurgii należy do bezbolesnych i daje natychmiastowe efekty. Ze względu na stan pacjenta stosuje się radioterapię radykalną, mającą na celu zniszczenie guza nowotworowego, paliatywną, uśmierzającą ból lub objawową, łagodzącą objawy wywołane przerzutami.

Radiochirurgia – przeciwwskazania

Leczenia radioterapią nie stosuje się w przypadku ciąży i karmienia piersią

Radioterapia – powikłania

Zabieg radioterapii może wiązać się z wystąpieniem efektów niepożądanych. Do powikłań występujących bezpośrednio po zabiegu należą ból i drgawki. W późniejszym czasie pojawić mogą się natomiast obrzęk, martwica popromienna czy niedowład, jednak zdarza się to rzadko.