Zgrzytanie zębami

Zgrzytanie zębami, określane w medycynie pojęciem bruksizmu, to bezwiedne pocieranie o siebie zębów, najczęściej podczas snu. Bruksizm zaliczany jest do chorób z grupy parasomnii. Choroba dotyka zarówno dorosłych, jak i dzieci, i może być wynikiem wielu czynników. Zgrzytanie zębów może nieść za sobą poważne konsekwencje. Nieświadomy, powtarzający się regularnie mocny zacisk szczęki oraz tarcie zębów prowadzą w rezultacie do ścierania koron zębowych, pękania szkliwa, zwyrodnienia stawów skroniowo-żuchwowych, bólów głowy, karku, kręgosłupa czy rozchwiania zębów w szczęce i żuchwie. Bruksizm objawia się bólami głowy i widocznymi zmianami na zębach.

Zgrzytanie zębami – przyczyny

Zgrzytanie zębami może być efektem różnorodnych czynników. Może mieć podłoże psychologiczne i emocjonalne, i być wyrazem nadmiernego stresu, a nawet wynikiem pozornie błahego nawyku żucia gumy. Bruksizm może być również powiązany z wadami zgryzu, brakami zębowymi czy być wynikiem źle dopasowanych protez, czy plomb. Zgrzytanie zębami może być też chorobą dziedziczną — większe szanse na zachorowanie mają osoby, u których w rodzinie wystąpił już problem bruksizmu. Ponadto, zdarza się, że zgrzytanie zębów jest objawem zakażenia pasożytem owsika.

Zgrzytanie zębami – leczenie

Zgrzytanie zębami może mieć wiele przyczyn, dlatego tak ważna jest prawidłowa diagnoza w celu obrania odpowiedniej ścieżki leczenia. W niektórych przypadkach wystarczy poprawić źle założone plomby bądź protezy zębowe. W innych — potrzebne będzie założenie tak zwanych szyn relaksacyjnych, które zapobiegają zaciskaniu szczęki. Jeśli bruksizm ma charakter psychologiczny, niezbędna może okazać się psychoterapia bądź leki uspokajające. Jeśli wszystkie te metody zawiodą, medycyna estetyczna proponuje zabiegi ostrzykiwania botoksem w celu zmniejszenia napięcia mięśni żwaczy.

Przed wyborem metody leczenia należy skonsultować się ze specjalistą, ponieważ może przebiegać wieloetapowo i wymagać udania się do lekarzy różnych specjalizacji.

Polecane zabiegi pomagające zredukować efekty zgrzytania zębami w MediArt Clinic

Cyfrowe projektowanie uśmiechu DSD

Clear Aligner