Plamy pigmentacyjne

Plamy pigmentacyjne, zwane też plamami barwnikowymi, to wykwity skórne, które mają najczęściej jasnobrązową barwę. Plamy pigmentacyjne występują na twarzy, dekolcie, a także innych częściach ciała, np. rękach.

Plamy pigmentacyjne – przyczyny powstawania

Przyczyną powstania plam pigmentacyjnych są zaburzenia produkcji melaniny – barwnika skóry, wytwarzanego przez melanocyty. Plama pojawia się w miejscu hiperpigmentacji, czyli nagromadzenia barwnika. Na pojawienie się lub nasilenie plam pigmentacyjnych wpływ ma ekspozycja na działanie promieni słonecznych, która sprzyja hiperpigmentacji. Skłonność do plam pigmentacyjnych jest uwarunkowana genetycznie.

Rodzaje plam pigmentacyjnych:

• piegi,
  • ostuda,
  • plamy starcze (soczewicowate),
  • przebarwienia pozapalne.

Profilaktyka i leczenie plam barwnikowych

Plamy pigmentacyjne na ogół nie są groźnymi zmianami. Kontrolowanie i leczenie ich nie jest konieczne, pod warunkiem że nie są oznaką innej choroby. Wiele osób decyduje się na usunięcie nieestetycznych plam pigmentacyjnych ze względów estetycznych. Na rynku dostępne są preparaty w postaci kremów usuwające plamy pigmentacyjne.

Kolejnym rozwiązaniem są oferowane przez medycynę estetyczną zabiegi laserowe i peelingi chemiczne. Hiperpigmentacji można zapobiec poprzez ochronę skóry przed intensywnym słońcem.

Dermamelan:

Alma Harmony XL PRO: