Implanty

Implant, inaczej nazywany wszczepem, to sztucznie wprowadzone do organizmu ciało obce w celu zastąpienia oraz przywrócenia funkcji uszkodzonego organu. Najczęściej implanty stosuje się w ortopedii, stomatologii oraz medycynie estetycznej.

Implanty – rodzaje

Współcześnie wyróżnia się pięć rodzajów implantów, które są podzielone ze względu na tworzywo, z którego są wytworzone, oraz na funkcję. Implanty dzieli się na:

• implanty stomatologiczne,
  • implanty ślimakowe,
  • implanty stawów,
  • implanty antykoncepcyjne,
  • implanty piersi.

Implanty – zastosowanie

Implanty mają bardzo rozległe zastosowanie wykorzystuje się je w medycynie, gdzie odgrywają ważną rolę w zastępstwie za uszkodzone narządy, stosuje się je także w celach estetycznych, na przykład przy ubytku zęba. Pełnią nie tylko funkcje lecznicze, lecz także służą poprawie samopoczucia pacjentów.

Do najpopularniejszych form implantów zalicza się implanty stomatologiczne, które polegają na wprowadzeniu implantu zęba w miejsce ubytku.

Implanty ślimakowe to urządzenia elektroniczne wszczepiane chirurgicznie pacjentom cierpiącym na głuchotę bądź niedosłuch zmysłowo-nerwowy w celu rehabilitacji zmysłu słuchu.

W ortopedii natomiast bardzo często wykorzystuje się implanty stawów. Zabieg polega na zastąpieniu kości lub stawu odpowiednim implantem. Często też wykonywane są operacje wszczepienia endoprotezy stawu biodrowego, a rzadziej stawu kolanowego.

Wśród popularnych wszczepów są też implanty antykoncepcyjne. Wszczep umieszcza się pod skórą na ramieniu, w następstwie czego uwalniany jest progesteron, który potem dostaje się do krwi pacjentki. To długotrwała metoda antykoncepcji mająca skuteczność od 6 miesięcy do 5 lat.

Implanty cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem również w medycynie estetycznej. Popularne są zwłaszcza implanty piersi, stosowane w celach powiększenia rozmiaru biustu, jak i odtworzenia piersi po jej wcześniejszych usunięciu na skutek choroby. Implanty piersi stosuje się także przy operacji zmiany płci.

Polecane zabiegi wszczepienia implantów stomatologicznych w MediArt Clinic

Implanty zębów