Komórki macierzyste

Komórki macierzyste występują w organizmie każdego człowieka. Są to komórki mające zdolność do samoodnawiania oraz wytwarzania zróżnicowanych komórek potomnych, które zastępują stare komórki. Dzięki temu stymulują rozwój tkanki oraz jej odbudowę po uszkodzeniu. Leczenie komórkami macierzystymi polega na ich przeszczepianiu. Są skuteczne w walce z groźnymi chorobami, których nie da się wyleczyć farmakoterapią.

Rodzaje komórek macierzystych

W zależności od zdolności komórek macierzystych do różnicowania, dzieli się je na: komórki totipotencjalne, komórki pluripotencjalne, komórki multipotencjalne i komórki unipotencjalne.

Pozyskiwanie komórek macierzystych

Obecnie komórki pozyskiwane są głównie z krwi pępowinowej (po raz pierwszy dokonano tego pod koniec lat 80. XX wieku) i krwi obwodowej. Wcześniej komórki macierzyste pobierano ze szpiku kostnego, co teraz stosuje się coraz rzadziej.

Najczęściej stosowaną metodą leczenia jest przeszczep autologiczny, wykorzystujący komórki macierzyste chorego. Innym sposobem jest przeszczepienie allogeniczne, czyli to, do którego używa się komórek należących do innej osoby (osoba może być spokrewniona lub obca dla pacjenta). Rodzaj przeszczepienia oraz miejsce pobrania komórek jest zależne od rodzaju leczonego schorzenia, stanu i wieku pacjenta.

Zastosowanie komórek macierzystych

Komórki macierzyste mają szerokie zastosowanie we współczesnej medycynie. Dzięki ich właściwościom, leczone mogą być choroby układu krwionośnego, np. niedokrwistość, układu nerwowego, schorzenia ortopedyczne i choroby metaboliczne. Komórki macierzyste są także wykorzystywane w leczeniu nowotworów, m.in. białaczki.

Zabiegi w MediArt Clinic z wykorzystaniem komórek macierzystych

Mezoterapia komórkami macierzystymi CGF