Przerost blizny

Przerost blizny to przerost tkanki łącznej w miejscu występowania blizny, będący objawem nieprawidłowego procesu gojenia się rany. Blizna przerostowa jest twarda, grubsza, zaczerwieniona i uwypuklona. Przerost blizny powoduje ból i swędzenie.

Czym jest blizna?

Powstanie blizny jest naturalnym rezultatem gojenia się rany. Blizna jest włóknistą tkanką zbudowaną z włókien kolagenu. Odróżnia się od skóry barwą, w początkowej fazie jest różowa, a następnie zmienia swój odcień na bledszy. Proces gojenia się rany i przekształcania w bliznę trwa około roku. Blizny powstają w miejscu ubytku tkanki, do którego doszło w wyniku uszkodzenia skóry. Początkowo znajduje się tam skrzep krwi lub inna zmiana.

Przerost blizny – przyczyny

Na powstawanie i rozwój blizn wpływ mają czynniki genetyczne. Przyczyną przerostu jest nieprawidłowy proces gojenia rany. Dotyczy on najczęściej ran po przecięciach skóry, oparzeniach, szczepieniach, przebiciu uszu. Przerost blizny może także dotyczyć blizn potrądzikowych i pozabiegowych, np. gdy rana nie została poprawnie zszyta.

Przerost blizny – leczenie

Decyzja o podjęciu leczenia przerostu blizny może być spowodowana nieestetycznym wyglądem zmiany, bólem i dyskomfortem, który powoduje. Szybkość i skuteczność leczenia zależą od rozmiaru zmiany. Nieleczona blizna przerostowa może doprowadzić do uszkodzenia stawów i kości. Przerost blizny można leczyć m.in. zabiegiem laserowym, peelingiem chemicznym lub lipotransferem. Przyspieszenie gojenia się blizn powoduje m.in. witamina C, będąca koniecznym składnikiem syntezy kolagenu.

Poznaj zabiegi pomagające usunąć blizny i rozstępy:

Poznaj podobne problemy:

Czytaj artykuły na temat blizn i rozstępów: